festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
 
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Bőrdíszműves (8)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Fafaragó (23)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Fazekas (7)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Festőművész (899)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Fotóművész (97)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Grafikus (270)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Író, költő (77)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Keramikus (33)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Mozaikkészítő (6)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Ötvösművész (8)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Pirografikus (6)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Szobrász (28)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Textilművész (14)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Tojásfestő művész (3)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Tűzzománc-készítő (10)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Üvegművész (13)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria

festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Festészeti felületek, alapok (4)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Festészeti kifejezésmódok (20)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Festészeti segédanyagok (20)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Festészeti technikák (5)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Festőanyagok (4)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Művészeti irányzatok (39)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Művészkellékek (3)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Pályázataink (2)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria PARTNERprogramok (1)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria Varázsecset: Riportok, beszélgetések (8)  
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
2011. április 09.

Maléth J. Zsolt Alkotóportál A közelmúltban történt, Művészeinkkel való beszélgetéseink kapcsán egy elég érzékeny téma is egyre többször felütötte már...
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
2011. április 07.

Kedves Látogatóink, Művészeink! – Programozónk fáradságos munkájának köszönhetően folyamatosan újul meg a portálunk tárgyadatlapja. A végső fejlesztési stádiumokig sz...
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
2010. augusztus 27.

A portál mindamellett, hogy egy igényes grafikai környezetben mutatja be a művészek alkotásait, utat kíván nyitni a nemzetközi kapcsolatok irányába is, lehetővé téve a port...
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria

festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria További hírek festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria

 
Interjú Hüse János festőművésszel
2011. július 11. hétfő, 11:56
Schlotter Erika - AlkotóPortál - Szikrázó nyári napsütésben érkeztünk a Bocskaikert nevezetű községbe, mely Debrecentől 15 km-re található. A Hajdú-Bihar megye peremén meghúzódó kis községen átvonulva műemlékek sorával találkozunk. Bocskaikert rendezettsége, a környező erdőségek jó levegője vonzotta a természetet kedvelőket. Neves művészek, írók találtak itt meghitt környezetet, csendet az ihlethez és az alkotáshoz.

Itt élt és dolgozott 1942 és 1946 között Németh László író, aki az itt eltöltött időt, mint kellemes élményt több művében is megemlítette. Róla nevezték el az általános iskolát és a település egyik utcáját. Szintén itt élt és alkotott Gulyás Pál debreceni költő, akinek házát a róla elnevezett utcában emléktábla jelzi. Dienes János festőművész a szilvafáinak csendességében szeretett festeni a ma már Dienes utcai erdőszéli lakása udvarán. Bocskaikertben szívesen pihent Móricz Zsigmond is. A történelmi áttekintés után találkoztunk Hüse János festőművésszel, akit életéről, munkásságáról, művészethez való vonzódásáról faggattunk.

Jánost először gyermekkoráról és az akkori életről kérdeztük.
A régi időkben milyen volt az élet? Hogyan telt el az emberek hétköznapja? Miket csináltak naponta, illetve az Ön mindennapjai hogyan teltek, mint kisgyermeké, illetve ifjú gyermeké, fiatalemberé?

„A napvilágot 1961-ben láttam meg először Hajdúsámsonban, akkor még falu, azóta város lett. Kisgyermekként az alsó tagozatos iskolával szemben laktam szüleimmel és húgommal, később még született egy kis húgom. Ekkor édesapám vállalatnál dolgozott Debrecenben, kevés volt a fizetése, édesanyám otthon volt háztartásbeliként. Édesapám szerette az állatokat, elköltöztünk a falu végére, s a helyi termelőszövetkezetnél vállalt munkát. Elég sok szarvasmarhán végzett mindennapi munkálatokat, két embert is igénylő erőteljes munka volt ez: kézi fejés, etetés, legeltetés stb. De ezért jóval több bért kapott édesapám, így tudtunk később másik házat építeni. Édesanyám továbbra is háztartásbeliként otthon dolgozott sokat, mivel a háznál földterületünk volt és különböző állatok.” – meséli János múltba merengő szemeivel, miközben gyerekkori fotóit lapozza.

„A régi időkben az élet nem volt könnyebb, mint ma - amennyire én vissza tudok emlékezni -, de mégis az emberek vidámabbak voltak talán. Az emberek többségnek nem volt fürdőszobája, még fekete-fehér televíziója sem és a sokol rádiót is hokedlin tároltuk. Mindenki végezte a munkáját, otthon állatokat tartott. Egy családban legalább az egyik fél eljárt munkahelyre, nem fizettek sokat, de az emberek megéltek belőle. A feleség otthon etette az állatokat sok háztartásban. Abban az időben sokkal több volt a munkalehetőség, pl. egy szakmunkás változtathatta a munkahelyét és az új helyen több órabért is kapott.

Voltak a termelőszövetkezetek, akik nagyon sok embert foglalkoztattak, ha keveset is fizettek. Egy hold földterületet is kaptak, amíg a termelőszövetkezetben dolgoztak és ezt megművelhették, a termény az övéké volt. Természetesen negatív oldala is volt annak a rendszernek is, főleg egy művész számára, lehet zeneművész vagy képzőművész: Bródy János is azt nyilatkozta a rádióban, hogy aki a munkahelyen nem dolgozott, közveszélyes munkakerülőnek nyilvánították és akár kényszermunkára is elhurcolhatták.

A rendszerváltás után egy alkotó, ha az alkotásaiból akar megélni, megteheti szabadfoglalkozásúként adószámmal, hivatalosan. De a múlt rendszerben, ha szakirányú végzettsége nem volt egy művésznek, kénytelen volt más szakterületen munkát vállalni és amellett ún. „vasárnapi festőként” tudott alkotni, amennyiben festőről beszélünk.”

Mi az, amit szívesen visszahozna napjainkba a múltból? Mi az, amit úgy gondol, hogy érdemes lenne megtartani és megmutatni a mai kor gyermekének és emberének?

„A múltból szívesen visszahoznám a gyermekkoromat: nevezetesen, hogy hétvégeken nagyon jól éreztem magam nagymamám házában. Összejöttek általában vasárnap a nagybátyám, aki hegedült, keresztapám, aki bőgőzött, édesapám kontrázott hegedűvel és különböző nótákat játszottak, gondokat megbeszéltek.
Tetszett annak idején nekem az úttörő élet is az iskolában. Nem volt akkoriban internet, mobiltelefon, sőt még fekete-fehér televíziónk sem sokáig. Az utcánkban többen egy háznál néztük meg Rózsa Sándort, mégis ezek ellenére boldognak mondhatom gyerekkorom éveit.

A mai kor emberének, talán amit szeretnék megmutatni, nevezetesen ajánlani az a család. Ebben a rohanó világban a család az a szűk kis közösség, amely a tagokkal legalább hétvégeken össze tudna jönni és a mindennapi élet ügyes-bajos dolgait, meglehet beszélni, egymást tanácsokkal is támogatni, de ehhez még szükségeltetik, hogy a család minden tagja őszinte legyen egymáshoz. Jó lenne, még ha a magyar ember nem kényszerülne rá arra, hogy minden hétvégén is dolgozzon, hogy megéljen valahogy.”
Meleg szívvel mesélve a gondolatairól, áttereljük a beszélgetést a festészetre.

Hogyan indult el a festőművészet irányába és mikor? Tanulta valakitől?

„Gyerekként 4-5 évesen próbálkoztam ceruzával firkálgatni, rajzolni házakat, tájakat, később az általános iskolából kölcsönöztem művészeti jellegű könyveket 8-10 évesen, így ismerkedtem lassan a régi nagy mesterek munkáival. Voltam úgy 12 éves mikor édesapámat helyettesítve ún. „naposként” a tsz istállóban az állatokra felügyeltem és közben a pihenő helységben a Leonardo könyvből ceruzával lemásoltam Mona Lisát, Leonardo önarcképét és a többi nívós alkotásait is tanulmányoztam.

Hetedikes voltam mikor kérésemre kaptam szüleimtől tubusos művészolaj festéket. Ők is láttak némi tehetséget bennem és így tudtam ismerkedni az olajtechnikával. Ekkor másoltam le kartonra Leonardótól az Utolsó vacsorát, amit a helyi református templom előterében ki is állítottak. A rajztanárom is felfigyelt jó rajzkészségemre, sokat segítettem órákon osztálytársaimnak is főleg figurális rajz beszámolókon. Ugyanakkor jó hangom is volt, kimagaslóan szerepeltem énekórákon is. Énekkarral jártam szomszédos településekre is énekelni.

Miután elérkezett a pályaválasztás ideje, és mivel szerettem barkácsolni is, bútorasztalosnak jelentkeztem, amit elvégeztem Debrecenben 3 év alatt. Itt tanulás közben is sokat másoltam és önálló alkotásokat is létrehoztam. Ekkor másoltam le Barabás Miklóstól a Mátyás Király hazatér a vadászatból Hunyad várába c. alkotást. Több csoportos pályázaton és kiállításokon vettem részt. Közben hegedülni is tanultam magánúton bejárva Debrecenbe. Több évről vizsgáztam is, ezen a területen is komoly tervei voltak az akkori hegedű tanáromnak, szerinte kitűnő hallásom volt.” – beszél szeretettel az elmúlt évekről.

Behívtak sorkatonának és ezzel a hegedű pályafutásom abba maradt, amit nagyon nem sajnálok, mert festeni mindig jobban szerettem. De a sereg előtt, munka mellett leérettségiztem. Majd később faipari technikusi végzettséget szereztem Debrecenben.

Nyolcadikos koromban már festőművész szerettem volna lenni. Volt egy ismerős ember akkor a faluban, aki kiválóan tudott írni, fogalmazni kérvényeket stb. és sokan fordultak hozzá. Nos, ő látta, akkori festményeimet és egy alkotásomat. Jól fogalmazott írásával elküldött Budapestre a Magyar Televízióhoz. Úgy gondolta, hogy sokan láthatják a képeimet, és tanácsot adhat ott valaki. Természetesen majd később levélben választ kaptunk, hogy látnak bennem tehetséget, de sok tehetséges gyerek van, és még sokat kell tanulnom a festészet terén.
Közben helyben Gonda Zoltán festőművészhez elvittem több alkotásomat, mit szól hozzá, mi a véleménye képeimről, és aki röviden véleményt nyilvánított. Tetszettek neki olajfestményeim és javasolta, hogy járjak rajzszakkörre, amit ő vezetett. Egy évig jártam amíg, az általános iskolát be nem fejeztem. A szakkörbe főleg temperával szürrealista alkotásokat hoztunk létre. Zenére is festettünk fantáziából. Sokat tanultam minden technikáról autodidaktaként művészetekről, a festészetről, rajzolásról a „Képzőművészet Iskolája” című két kötetes könyvekből, amit megvásároltam annak idején 32 éve. Ez annyira jól sikerült két könyv, hogy az óta sem találkoztam hozzá foghatóval. Itt tanít festészeti alapokat Szőnyi István , Molnár C. Pál, Szabatka Imre, Elekfy Jenő festőművész, Varga Nándor Lajos grafikusművész és Ferency Béni szobrászművész. Nos, a valóság az, hogy őket tekintem legelső mesteremnek, tanítóimnak, mert annyira részletesen és magas szinten oktatnak e könyvben. Másnak is igazán tudom ajánlani, hogy szerezzék meg valahonnan, akit érdekel. De a gyakorlatban elengedhetetlen a személyes kontaktus egy mesterrel, ha túl sokat nem is mond, vagy tanít, de az a kevés is lehet elég ahhoz, hogy rávezesse és adja a muníciót és a szikrát lángra tudja lobbantani egy alkotóban. Mert sajnos nem könnyű a kortárs festményeket elfogadható áron értékesíteni.

1997-ben Debrecenben sajátítottam el a festészet alapjait Makai Imre festőművésztől, mesteremtől, a Vasutas Képzőművészeti Műhelyben, szabadiskolában: akkor ő vezette a műhelyt. Itt sokat tanultam Makai Gyulától, Imre bátyjától is, aki kiváló festőművész, és mint embert is tisztelek és kedvelek. Érdekes módon belső intuíció, hatására éreztem útba igazítást már gyerekkorom óta, hogy nekem festenem kell, és hogy művészi szinten szeretnék festeni festőművészként majd.”

Mi volt eddigi legnagyobb és/vagy legkedvesebb munkája, amire nagyon szívesen emlékszik vissza?

„Eddigi legnagyobb vagy legkedvesebb munkámat nehezen tudom meghatározni több is van. Nos „Alkotó ifjúság” (1979) pályázaton, a szüret című nagyméretű olajfestményemmel első lettem (megyein). Sajnos fotó nincsen róla. Ugyanezen a pályázaton harmadik is lettem. A kiállítás Debrecenben, az Aranybika Szállodában volt. A címe: „Kukoricatörés naplementekor” (1978). Míg legkedvesebb munkáim, közé tartozik a „Hajdúk tanácskozása” (2009), kedves számomra még a „Jósvafői emlék” c. olajfestményem tájkép kategóriában. Nagy szeretettel festettem meg legkisebbik lányom portréját „Viki” címmel.”

Mit érez festés közben? Hogyan kezd neki egy alkotásnak, melyek az első lépések?

„Festés közben csak oda igyekszem koncentrálni, amit festek. Ha egy nevezetes helyről készítek tájképet, utcarészletet, akkor odaképzelem magam az adott helyszínre, és ez jó érzés akkor is számomra, ha ott már jártam, vagy ha még nem, és gondolom, hogy soha nem jutok el oda, ezért megélem festés közben az adott közegben lévő tájat. Az első lépések az alkotás elkezdésekor, ha fantáziaképről van szó: elkezdem, és sokszor nem tudom még, hogy a kép teljes mértékben mit fog ábrázolni, a végén dől el, mit tudok kihozni belőle. Máskor az ihlet hatására előre látom lelki szemeim előtt a képet, és azt viszem fel az adott felületre. Figurális képnél ceruzával kiszerkesztem a főbb kontúrokat, aztán festem. Bonyolult repró, másolásakor felkockázom ceruzával a festő alapot és kiszerkesztem a kontúrokat festés előtt.”
Hol és milyen témát fest szívesen? Mit szeret megörökíteni és minek a szellemében?

„Kedvelt festészeti témaköröm először talán a tájképek festése, de kedvelem a csendéleteket, portrékat, állatokat főleg a lovakat. Szívesen festek utcarészleteket, fotóról aktokat, figurális képeket. Ahol jártam emlékezetre méltó helyen, azt nagyon szeretem megörökíteni, hogy az utókor embere is láthassa legalább fotóról. Impresszió hatására festek fantáziaképet, ehhez ihlet szükséges.”

Van-e valami, ami nagyon szükséges, ami elengedhetetlen egy munka megkezdéséhez? Szükséges-e ihlet, zene, lelki állapot?

„Kellemes dallamos szintetizátor és egyéb nyugtató zenékre gyorsabban megy a festés. A belső lelki állapot egyensúlya szükséges az alkotó munkához. Ha netán szomorú esemény történik velem, ami a családomra is kihat, ilyenkor elkezdeni vagy befejezni is nehezebb egy képet.”

Melyek voltak a kezdeti lépések? Tanítói miben segítettek, milyen tanácsokkal látták el?

„A kezdeti lépések még 13 évesen voltak. Első olajfestményeimet megnézte és véleményét elmondta az adott képről: Gonda Zoltán festőművész, aki Hajdúsámsonban élt.
Nagyon sokat Makai Imrének, hajdúböszörményi festőművésznek köszönhetek, ő tanította meg számomra a festészet alapvető szabályait. Színeket vettem tőle át, de az ő véleménye szerint én realisztikusan, impresszionista színekkel, és egyedien festek.”

Mi volt a legnagyobb illetve a leglehangolóbb élménye munkája során?

„Egyik legnagyobb élmény volt számomra munkám során, hogy 2000-ben a Millenniumi Őszi Tárlaton kiállítottak egy portréalkotásomat hivatásos képzőművészek között Debrecenben. Az alkotás címe: „Ősz”. Lehangoló élmény volt számomra a 8.-os tanév végén nem mondta el Gonda Zoltán az ígérete ellenére, hogy hol képezzem magam a továbbiakban.”

Ön szerint mi lehet egy festőművész sikerének titka?

„Egy festőművész sikerének titka talán az is, hogy olyan stílusirányzatot képviseljen, ami eladható is. Én a magam örömére festek, de a képeken látszódnia kell, hogy szívből teljes odaadással talán kicsit még a lelkemből is bele adok elég sokat a készülő alkotásba. Ennek vissza kell köszönnie, ha a néző ránéz, és a gyűjtő megvásárolja. Természetesen segít az is, ha minél több helyen jegyeznek egy alkotót. Szerintem egy olajfestményt, hogy hamarabb megvásároljon az emberek többsége, nézni kell azt is milyen jellegű alkotást, igényel színben, témakörben, az adott kor embere mit akar, vagy szeretne látni a szobája étkezője, galériája falán.”

Ön sikeresnek tartja magát, miért?

„Az internetnek nagyon sokat köszönhetek én is. Nem vagyok gazdag, festőként módosabb lennék valószínű Amerikában vagy egyes országokban, de ennek ellenére sikeresnek tartom magam. Azt csinálhatom, amit igazán szeretek persze nem könnyű ebben az országban ebből megélni, néha nagyon olcsón is, oda kell adnom egy alkotásomat.”

Gyermekkorából mire emlékszik vissza szívesen, esetleg amit lehet csatolni a művészethez?

„Tizenévesen jártam szakmát tanulni és újságból értesültem, hogy lehet járni esténként a Medgyessy Képzőművészeti Körbe Debrecenben. Erre jelentkeztem és néhányszor jártam is ide rajzolni. Kedvesek voltak, de számomra nem volt teljesen magával ragadó a légkör, a hangulat. Majd később a Vasutas Szabadiskolában éreztem jól magam igazán.”

A barátok, ismerősök hogyan reagáltak, mikor először megtudták, hogy fest, illetve mikor ténylegesen is látták az alkotásait mi volt a reakciójuk?

„Három aranyos gyermekem van és szeretetre méltó feleségem, akinek nagyon sokat köszönhetek. Nélkülük nem, vagy nehezebben jutottam volna idáig el, tehát miattuk is sikeresnek tartom magam. Ismerőseim között volt, aki meglepődött, hogy festek és voltak, akik örültek és rendeltek tőlem képet, portrét, másolatokat.
Korábban egy évig vezettem Debrecenben konyhabútor szalont is és a volt főnököm tudomására került, hogy festek és vásárolt tőlem képet, majd másnak is ajánlotta.”

Ön szerint mitől függ, hogy megvásárolnak-e egy alkotást az emberek? Mi az, ami taszíthat egy vásárlót egy alkotás láttán, és mi az, ami vonzza?

„Természetesen a piaci kommersz és giccs képeken kevés a művészet. Előbb utóbb az emberek többsége rájön, hogy van-e művészet egy festményen, vagy összecsapott mázolmány. Nos, egy réteg az emberek között nagy előnyben részesíti azt, hogy neves művész alkotása legyen, mert ez befektetésnek is egyre jobban kiváló, persze ezen általában lehet nyerni, de bukni is. A művész halála után értékesebbek lesznek a képei - ugye ez a gyakorlat -, de nem minden művész munkája egyformán. A kortárs képeket lényegesen olcsóbban vásárolnak az emberek, de ha valamilyen emlék fűzi őket egy tájhoz - pl. ahol nyaraltak, hamarabb vásárolják meg. A vásárlót taszíthatja, ha az alkotás túlzottan hideg tónusú. A sok hideg szín távolítja a képet az emberi szellemtől. Hideg színek is kellenek, de igazán emberközeli egy alkotás akkor lesz, ha a meleg színek elől vannak, és hátul a hidegek. Én az életnek, a természetnek minden csodálatos szépségét, ennek részleteit próbálom lefesteni. A horrorisztikus megrázó véres jeleneteket, ábrázoló festményeket nehezebb eladni, persze vannak kivételek. Egy naturálisan aprólékosan festett olajfestményt hamarabb megvesznek, legyen ez akármilyen témakörű kép.
Egy kép akkor igazán jó, ha meg őrzi festői jellegét, de nehezebb értékesíteni. Korábban én is több stílusirányzatot kipróbáltam, kerestem helyemet, lágy kontúrokat alkalmazva is festettem, ezeket nehezebb volt eladni. Úgy érzem megtaláltam azt a fajta ábrázolástechnikát, amit kerestem. Ez áll közel hozzám, így szeretek festeni. Most is alkalmazok távoli lágy kontúrokat, ez sejtelmessé varázsolja a képet.”

Van-e példaképe, ki az, és miért Ő?

„Régebben Munkácsy volt a példaképem, ma is tisztelem őt, az óriást és ma is használom néha a természetes umbrát, amit ő kedvelt. Már gyerekkoromban is megcsodáltam a reneszánsz művészek munkáit, akikre jellemző az égetett umbra (barna), a lazúrosság, áttetsző színek, ami a megújulást eredményezi. Az égetett umbrát melegsége miatt kedvelem, ezt képviselte: Lotz Károly, Mészöly Géza stb. talán az ő munkásságuk áll legközelebb hozzám. Az impresszionizmus nagy hatással van rám és szerintem a korral is kell haladni, ezért alkalmazok egyes képeimen erre jellemző színeket is.”

Szívesen tanít, vagy tanítana-e festészetet, ha igen, kiknek?

„Nem tartok tanítványokat, nem lennék igazán tökéletes pedagógus, mert én magyarázás helyett inkább csinálni, művelni szeretem. De ha kérdeznek tőlem, nagyon szívesen magyarázok, mit miért teszek, hogyan festem meg, mi módon.”

Mit tart fontosnak a festészetben?

„A magam csendességében festéskor, madarak énekére vagy lágy zenére, napfényes időben fokozódik az alkotási vágy bennem. A festészetben fontos számomra, hogy egy festő eljusson életében oda, hogy egy stílusirányzatot képviseljen, hogy öt festménye ne legyen ötféleképpen megfestve. Tehát hasonlóak legyenek a színek, ecsetkezelés és a méret is számít. Nem szabad 100 féle méretben dolgozni, mert egy megszokott méretű alkotáshoz hamarabb vásárolnak még egy másikat.

Régebben mondták többen nekem művészek körében is, hogy változtassak a stílusomon, mert ez régies.
De én nem hallgattam senkire, ezt válaszoltam: ezt is kell valakinek folytatni, amit az elődök abba hagytak. Panellakásba laktam akkor Debrecenben a családommal és készültem egy kiállításra, előtte megkértem Cs.Uhrin Tibor festőművészt - aki már sajnos nincsen közöttünk - és Szilágyi Imre grafikus művészt, hogy kicsit zsűrizzék le szóban a kiállításra kész akkori munkáimat. Tetszettek képeim mindkettejüknek, főleg Cs.Uhrin úrnak. Ő megkért és javasolta, hogy ennél a stílusomnál maradjak meg, mert, kevesen csinálják már ezt. Én hallgattam rá, de nem csak ezért maradtam ennél, hanem ezt szeretem, ahogy festek, ez árad belőlem és képeimből és e pozitív hangulatot a néző is észreveszi, általában. Lehet több stílusban is dolgozni egyébként, van, hogy rákényszerül az alkotó, hogy tudja a számláit kifizetni, de egy kiállításon belül a képeket külön csoportba kell rakni.
Nálam ez kezd letisztulni, mások véleménye szerint is, törekszem is erre, hogy lehessen látni a képeken, hogy egy alkotótól származnak.”
Kell-e tehetség, vagy tanulható a festészet? Miben nyilvánul meg a tehetség, ki mondható tehetségesnek

„Bizonyos fokig a rajzolás technikáját meg lehet tanulni mestertől, ugye a rajz kétdimenziós, és színesen rajzolni már nehezebb, de ez is tanulható. Meg lehet tanulni fotóról portrét lemásolni ceruzával, ha a jobb agyféltekét a sok gyakorlás miatt megerőlteti valaki.

A seregben sok-sok páros képet másoltam ceruzával élethűen kevés pénzért, de volt időm, szerettem csinálni. Volt egy srác, aki mindenáron meg akarta tőlem tanulni. Másfél év alatt, amíg katona voltam, azt kell, hogy mondjam, hogy egész jól megtanulta tőlem ceruzával rajzlapra.

A festészetnek is az alapja a rajz kontúrjai. Festeni is lehet sok tanulás útján, főleg árnyék nélküli fényben úszó és a színeket ismerő alkotó megtanulhatja ezt a fajta festéstechnikát, ha kitartó és van jó mestere.
De ha árnyék és fény alkalmazásával térben elhelyezett ló vagy akt stb. lefestésére vállalkozik egy alkotó, ott már szerintem kell tehetség, mert érezni kell a képet és a mélységet is kell érzékeltetni. Ezt Leonardo is nyilatkozta, hogy a mélység érzékeltetése miatt a festőművészet a legnehezebb az összes művészetben.

Egy realista stílusú festmény a látványt közli, továbbítja a nézőhöz, magyarázat nem szükséges hozzá, hiszen a kép magáért beszél, mindenki látja, hogy mit fejez ki. Az emberek többsége ezt a látványfestészetet, művészeti ábrázolás technikát kedveli. A romantikus realista alkotók a szívüket és lelküket is az alkotásaikba vitték. Az expresszív, kubista stb. irányzatot követő művészek a festészetben a belső érzelmeket igyekeznek kifejezni alkotásaikon, pl. Picasso. De ezek az alkotások már némi magyarázatot és művészettörténeti alapismereteket igényelnek, hogy meglehessen érteni mit is akar az adott képpel a háború borzalmait, vagy egyéb érzelmi állapotokat kifejezni a művész.

Régen is kérdezték a mestereket, hogyan lehetnék festőművész? A mester csak ennyit mondott: fess, fess és fess.

A tehetség abban nyilvánul meg, hogy ha az alkotó kicsit megerőlteti magát, fest éjjel és nappal, kialakul nála az ún. festői, művészi látásmód. Ez a jobb agyféltekés látásmód és a tehetséges alkotó akár a tökéletességig le tud másolni akármit vászonra stb. A tehetségtelen alkotó, hiába töri magát, nem tud erre a szintre eljutni, a mester nem foghatja a kezét örökké. Tehát az alapvető, festészeti, titkokra nem képes rájönnie, felszínre hoznia és továbbfejlesztenie. Én minden stílusirányzatban született alkotásokat és alkotóikat az adott stílusban művészeknek tartok, de sok helyen a médiában is volt erről már szó, hogy ki igazán a tehetséges művész. Elvégezhet különböző művészeti jellegű iskolát, de igazán csak egy alapot kap és neki azt majd tovább, kell fejlesztenie, nem mindenkinek sikerül.
A szakemberek többsége szerint nagyobb tehetséget igényel, ha egy alkotó naturálisan, élethűen lefest egy portrét megrendelésre, vagy egy emberi kezet, aktot, lovat stb.”

Ön szerint lehet egy képet 5 percnél tovább nézni?

„Egy képet akár órákig, napokig lehet nézni, elemezni, attól is függ milyen céllal, tanulmányozza az illető személy. Ha követni akarom egy művész stílusát, és hasonlóan szeretnék majd alkotni, akkor akár hetekig is tanulmányoznom kell színvilágát, ecsetkezelését, lazúrosságát témakörét stb. A vásárlónak is ajánlott jól megnéznie mit képvisel a kép alján a szignó, mert hamisítvány vételével sok pénzt lehet elveszteni.”

Mi a véleménye? Az állam megbecsüli-e művészeit? Mit tesznek meg? Mit nem? Mit kellene tenniük?

„Az állam kicsit jobban is megbecsülhetné művészeit, ha valahol jegyezve van egy művész, segíteni kellene, hogy olcsóbban tudna hozzájutni művészeti eszközökhöz különböző helyeken. Kedvezményes hitellehetőséggel is lehetne támogatnia, ha hivatásosként alkot adószámmal a művész.
Tudná szegény művész pl. egy önálló kiállításához megvásárolnia képkereteit stb.
Több művészeti jellegű újság, könyv megjelenésének és működésének nagyobb részben történő támogatását is vállalhatná az „állambácsi”. Több Művészet címmel ehhez hasonló művészeti jellegű újság, ha lenne állami támogatással, nagyobb lenne a pályakezdő és haladó művészek bemutatkozási lehetősége. Lehetne még több pályázat is.”

Melyek a legkedveltebb festmény témái és miért?

„Alkotásaim talán tükrözik, hogy imádom a természetet, ennek minden csodálatos szépségeit.
Természetszerető festőként az én stílusomban igyekszem meríteni abból a közegből, a hétköznapi életemből, amely körülvesz, de nem vagyok hiperrealista.

Legkedveltebb festmény témáim: a tájak, csendéletek, portrék, állatok, utcarészletek. Kedvelem a figurális és a nonfigurális témakörű festményeket is ábrázolni. A különböző aktok ábrázolása napjainkban mondhatom, hogy divat is, a mai kor emberének szívesen látott festmény témája. Ezért is célszerű véleményem szerint aktot ábrázolni, ha a festő értékesíteni is szeretne képeiből. Természetesen nagy tudást igényel egy akadémikus akt ábrázolása. Ugyanakkor a nonfigurális tájakra is van igény, mert egyesek, ha ott jártak már a nevezetes helyen, emlékként megvásárolják az alkotást. De megítélésem szerint mondhatom, hogy örök festőtéma a csendéletfestés, állatok pl. ló ábrázolása. Szoktak tőlem természetesen portrét is rendelni, amit elsősorban fotó alapján szoktam elkészíteni.”

Hol találhatóak meg alkotásai, eljutottak-e külföldre? Mely helyekre a legbüszkébb, akikhez, vagy ahová eljutottak alkotásai?

„Arra büszke vagyok, hogy tengerentúlra is eljutott két alkotásom, nevezetesen: New Yorkba.”

Volt-e olyan felkérése, amelytől nagyon meghatódott, illetve nagy megtiszteltetésként élt meg?

Nagyon örültem, hogy festőként a nevem az Artportálon 2009-ben, és most 2011-ben az Artchivumban lettem jegyezve képző és festőművészként. Ez nagy megtiszteltetés számomra, már azért is, hogy ott lehetek. Talán a legbüszkébb vagyok arra, hogy a Millenniumi Őszi Tárlaton részt vehettem, 2000-ben, Debrecenben egy portré olajfestményemmel, a címe: „Ősz”. A feleségem nagymamájáról született a portré. Már nincs az élők sorában, sajnos.”

Mely kiállításaira legbüszkébb, voltak-e említésre méltó sikeres pályázatok, melyeken sikerrel szerepelt?

„Sikeresnek tartom, hogy az „Alkotó ifjúság” c. pályázaton 1978-ban, harmadik. 1979-ben első helyezést értem el, erről már korábban írtam. A „Hajdúk a Történelemben” címmel hirdetett országos pályázaton és ezt követően csoportos kiállításon szerepeltem egy alkotásommal Hajdúböszörményben, 2009-ben, a kép címe: „Hajdúk tanácskozása”. A Képzőművészeti Lektorátustól volt a zsűri elnöke.”

Ön szerint lehet-e a művészet egy megtanult dolog?

„A művészet bizonyos alapszintig és bizonyos területen megtanulható. Ez legyen zene vagy tánc, vagy képzőművészet. Természetesen a tehetséges művész az alaptudást, amit kapott mesterétől, még azt tudja csiszolni, felszínre hozni, átdolgozni, továbbfejleszteni rutinosabbá tenni. Ily módon a művész is holtig tanul, mint a jó pap. A kissé tehetségtelen festő, ha formai készsége szegényes, de színérzéke gazdag, úgy remek absztrakt művész lehet belőle. Természetesen véleményem szerint minden adott stílusirányzatban készült műtárgy alkotója művész, ezt én tiszteletben tartom.”

Ön szerint mi a művészet? Mi a festőművészet?

„A kommunikáció, egyik eszköze a művészet. A festőművészet véleményem szerint a kommunikáció azon fajtája, amikor a művész festékkel, ecsettel létrehozott alkotásával kommunikál, közölni, kérdezni, felszólítani, mondani, érzékeltetni akar valamit a néző ember, társadalom vagy éppen a vezető hatalom felé. Ha egy alkotó megrendelésre elkészít egy műtárgyat igény szerint, ő művész, ha a művésznek van önálló stílusa, valamilyen izmust is képvisel, ez művészet.”

Mi a véleménye az AlkotóPortálról és más hasonló portálokról?

„A véleményem az Alkotóportálról és hasonló portálokról: óriási köszönetet érdemelnek, mert minél több hasonló portál jön létre, annál jobb egy alkotóművész ember számára, mely által több bemutatkozási lehetőség, egyfajta kapu nyílik meg ez által az ország-világ előtt, az interneten.”


„Egyesek látványfestőnek tartják, már-már fotorealistának. Ez nem igaz. Mármint az, hogy hiperrealista lenne. Mert az élmény örömével szemlélt látványok az ö vásznain, farostlemezein átfogalmazódnak, átkölti- csupaszítja vagy éppen gazdagítja- az eredetit. Szemünk elé hozza a lényeget, a fontosat, míg a lényegtelent elrejti a homályban. Van valami rá jellemző Hüse-féle homály ezeken, a táblákon. Ennek a párásságnak olyasféle a szerepe, mint a balladai homálynak.”(Erdei Sándor Szerkesztő Újságíró: Inform Média)

festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria  Vissza festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
Regisztrált művészek: 617
Aktív művészek: 582
Feltöltött alkotások: 4485
Regisztrált galériák: 0
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria

festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria


Alkotások véletlenszerűen
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
Borzalmak ...
Kőnig László
Borzalmak szigete
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
Magyar szü...
Bakos Tamás
Magyar szürkék
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
Lánchíd
Gera Nikolett
Lánchíd
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
Sümeg 2.
Király Nikoletta
Sümeg 2.
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
Őszi levelek
Dr.Györki János
Őszi levelek
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
Híd
Strúbl Éva
Híd
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
 



festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria
festmény, festmény vásárlás, eladó festmények, kép, licit, aukció - Alkotóportál - Európai Művészközpont és Galéria